سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِي

Tuesday, February 2, 2010

Nyum Nyum :- AYAM GORENG MUTIARA

Huhu , Hari ni aku cuti , dan sekarang ni aku ngah keseorangan kat mah?
emm apa aku nak buat yee? Apa lagi masak la kan.. Kalau tak masak , kelaparan la beta.

Hari ni , aku nak masak Ayam Goreng Mutiara. Dalam buku resepi ni nampaknya cam sedap je.
Apa kata try masak ni . Hehe :)



 
Ni yang aku masak , tapi dah ditambah madu , and ada kuah skit , sebab aku takleh makan nasi kalau tak basah.hehe :D Yang asal lagi chantikk taoo.hehehe

Di bawah ni aku sertakan sekali resepi yang aku usha dan cuba dari Buku Resepi Bonda.
Hope resepi ini dapat membantu si isteri- isteri kat luar sana tu masak sedap-sedap untuk husband korang ,and hope jugak resepi ni dapat ++ ilmu ilmu di dada seorang pelajar culinary di luar sana seperti aku. Orait tamo cakap banyak meh tengok resepi ni.

Bahan-bahanya :-
* 300 gm ayam ( A )
* 1 camcam teh serbuk lada sulah ( B )
* 4 ulas bawang merah ( C )
* 2 ulas bawang putih ( D )
* 2 biji cili merah ( E )
* 1 biji bawang besar ( F )
* 2 biji tomato
( G )
* 1 camca besar kicap ( H )
* garam letaklah secukup rasa ( I )
* Minyak ( J )
* Kicap ( K )
* Seasoning ( L )


p/s:- Bawang merah dan putih ditumbuk ok. Tumbuklah macam mana pon. Asalkan lumat.hehe. Cili merah tu kalau boleh dipotong 2. Tomato dan bawang besar dipotong 4.

Orait cemana nak masak ni kan?? Kalau ikot hotel senang pakai standard resepi.
huhu.

Cara- caranya:-

1.
Gaulkan A , K , L sehingga sebati
2.
Panaskan J , dan tumiskan C & D
3.
Masukkan A dan biarkan sehingga empuk
4.
Masukkan E , G ,F
5.
Campurkan sedikit garam secukup rasa


* pastu siap korang hias la kan.hahaha :P




---------------

Widgets

----------------

7 comments:

  1. wahh...lawa kamera....bestnya2....


    lauk tu serius sedap...tgk pun dh meleleh air liur...

    ReplyDelete
  2. haha :)
    gbr produce dari a300 je.
    pastu edit skit2 pakai cs3.

    ha. apa lagi try la yee.

    ReplyDelete
  3. hehehe pandainya dia masak2, nak sket blh? :)

    ReplyDelete
  4. ct noramiza :- haha :) boleh. datang la mai . leh masak banyak2 semua orang pon leh dtg.hehe

    cik epal :- hehe, kalau nak ikot resepi ni jangan ikot membabi buta, mesti tak sedap. sebab resepi ni mcm tak lengkap lee.hehe :) adjust2 skit baru leh jadi cam dlm gbr.haha

    ReplyDelete
  5. wow! look delicious la..
    nanti leh la mskkn tuk sy :)
    promise okay

    ReplyDelete
  6. khaty :- orang tak ckp pon nak masak tok dia .hehe :P

    ReplyDelete

Komen dengan penuh hemah ya ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...