سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِي

Monday, January 17, 2011

Pendidikan Seks Di Sekolah? Anda Sokong?

Pendidikan seks akan mulai diajarkan di sekolah-sekolah di seluruh Malaysia mulai tahun 2011 mendatang. Hal ini dilakukan sebagai salah satu cara untuk mengurangi aksi pembuangan bayi yang kini marak di Malaysia.


Wee Ka Siong, Wakil Menteri Pendidikan Malaysia, menyatakan pendidikan sex ini akan diajarkan dalam mata pelajaran yang diberi nama ‘pendidikan kesehatan reproduksi dan sosial’ dan mulai diajarkan pada pertengahan Januaro 2011 sebagai bagian dari kurikulum nasional.


“Langkah ini sebagai cara untuk memerangi masalah-masalah kehamilan yang tak diinginkan, pembuangan bayi di kalangan remaja serta pergaulan bebas,” jelas Wee, seperti yang dilansir dari kanotr berita AFP, Kamis (11/11) kemarin.


Wee menambahkan untuk memerangi masalah ini cuma itu yang bisa dilakukan dalam dunia pendidikan, yakni dengan memberikan informasi yang cukup kepada remaja sehingga bisa membuat keputusan dengan tepat.


“Pelajaran ini bukan untuk mengajarkan berhubungan seks atau mempromosikan pergaulan bebas, tapi akan memberikan informasi pada para siswa mengenai apa yang akan mereka alami dalam hal pubertas dan kedewasaan sehingga mereka tidak menjadi hamil atau bergaul bebas,” ungkap Wee.


Pada bulan lalu, Muhyiddin Yasin, Deputi Perdana Menteri yang merangkap Menteri Pendidikan menyatakan pendidikan seks ini memang tengah dipertimbangkan sebagai bahan dari rencana untuk menghentikan aksi pembuangan bayi. Memang belakangan ini aksi pembuangan bayi marak di negeri jiran ini dengan meninggalkan bayi di toilet dan tempat pembuangan sampah.


Pada tahun 2009 lalu tercatat 79 kasus pembuangan bayi. Namun hingga pertengahan September tahun ini telah dilaporkan sekitar 70 kasus pembungan bayi. Peningkatan tersebut jelas menimbulkan kekhawatiran otoritas dan masyarakat Malaysia.

__________________

 

Aku rasa, tak perlu la kot belajar pasal ni? Ilmu agama kalau cukup , takkan nye mereka buat benda – benda tak elok ni. Macam la mereka-mereka yang buat tu , takde ilmu pasal 18sx ni. Haih!~ Percayalah , aku rasa projek ni patut di hentikan lah. Bek buat kelas agama yang lebih mendalam , yang Islam , di buat kelas agama yang lebih mendalam , termasuk jugak lah agama-agama lain.

 

Aku rasa , kalau tiang agama kuat , insya allah takkan cepat rebah ke tanah.  Aku harap program ni dibatalkan.

 

TOTALLY NOT AGREE.
Berita mana la ni kan , ayat tunggang langgang.

 

Off topic : Miss my Amira Ismail.

---------------

Widgets

----------------

1 comment:

  1. nie berita Indon la sayang..

    btw, miss you so much =)

    ReplyDelete

Komen dengan penuh hemah ya ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...