سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِي

Tuesday, February 9, 2010

I have NO LIFE :(

Salam sejahtera buat para hadirin sekalian :)
Tajuk yang ingin saya bicarakan hari ini , ialah
BERKERJA DI BIDANG PERHOTELAN TIDAK ADA LIFE.

Betul tak?
Aku rasa sangat - sangat la betul . Semenjak aku praktikal kat hotel Royale Chulan ni , aku rasa banyak masa aku habis kat hotel lebih berbanding kat rumah. Kerja 14 jam , kat rumah dengan keluarga 10 Jam.

Tapi tu belum tolak tambah yang ini lagi ,

Tolak tidur 6 jam , tinggal 4 jam.

1 jam untuk bersiap dan 1 jam nak bertolak gi kerja ( aku naik monorail , lrt sri petaling line , cab )

Tolak pulak 1 jam lagi , pulang balik ke rumah dari tempat kerja.


So kirala berapa jam je aku free satu hari...

Sangat tensyen ok ! tak dapat dinafikan lagi.

Patotlah dah ada kawan aku yang dah berenti praktikal ohh.. Rupenya tak tahan ngan kerenah si HOTEL yang sentiasa mau standard jee memanjang. Itu nak standard , ini nak standard . Pi pogi laa. Haha! Nyampah.

Aku nasihatkan kepada para wanita kat luar sana tu , kalau korang minat culinary , aku harap korang fikir la panjang - panjang. Kalau korang bujang boleh la korang spent life korang kat hotel tu , but if korang dah kawin susah wei. Sian suami dan anak - anak korang nanti.

Aku bukan tak kasi korang amik Culinary , aku suka Culinary ni but aku tak galakkan girl yang amik Culinary masuk hotel. Kalau boleh , korang jadi la event manager ker , chef yang kerjanya buat menu tu ke , atau jadi LECTURER dalam bidang CULINARY ARTS. Ok apa gaji nye. Hehehe!

Ramai permanent staff kat Royale Chulan ni sama pendapat ngan aku  , and masing - masing pon ada tujuan lain dalam hidup dorang. Ada yang nak buat bisnes , ada yang nak kerja lain. Masing-masing tak nak mengabda abdikan diri kat bidang perhotelan ni.

Aku pulak , ada pendirian dan matlamat aku sendiri . Aku kalau boleh nak cari duit nak beli satu lot rumah kedai. Buat restoran and ............. . Lagi satu tu kemudian la aku ceritakan. Huhu :)

So sekarang aku dah ada matlamat , nanti dah graduate aku nak apply untuk jadi pengajar ke apa kan?
Kalau tak dapat aku kerja la mana - mana hotel . Tak pun bukak gerai.. Haha!
Woit sapa kata bukak gerai tak leh dapat duit. Haha! kalau sehari kerja kat hotel leh dapat RM 50 , percaya tak kalau aku cakap jual air tepi jalan , sehari leh dapat purata 70-100 sehari? Tapi kena tempat seswai la.
So nampak tak berapa banyak beza?? hehe !

Tu la orang kata , dengan berniaga je orang leh senang , tapi dengan syarat kau bersusah susah dahulu.

 

Cerita pasal kerja dalam bidang perhotelan ni pulak , korang kenalah sentiasa pantas dan cekap.
Kalau korang slow , korang akan diejek dan diperkotak katikan :(
Haih tu la aku. Dah la aku 1st time kerja kat hotel ni ha. Pastu masuk section baru. Fine dinning plak tu.
Banyak la aku tak tao kan? So aku jadi selow melow skit dan blur...
Dan apabila aku blur dan slow , aku diejek slow melow dalam erti kata laen lembab cam siput sedot.
Hahaha! bodo siall ejek aku cam tu , tambah dosa jee ko.
Apa yang aku mampu buat adalah senyum dalam hati dan lajukan sedikit kerja aku..
Aku terima apa yang korang  ejek ejek aku tu. :P
Aku tak kisah korang ejek aku.
Tapi kan lebih elok kalau korang cakap secara baek dan ajar aku cemana nak buat itu ini secara pantas.

Aku lau kat section lain , aku leh la pantas , sebab most of the item aku dah tau kat mana.
Ni kat tempat hang , baru sehari dua aku kerja , mana la aku nak tau benda -benda alah tu kat mana.
Tapi tak mengapalah , aku kan TRAINEE. Lagi sebulan jee weeii. Tak kisah la. Ejek laa aku. Haha!
Dapat pahala skit nanti. Heheh.

Okie thats all ceramah free pada hari ni .
Sekian Terima Kasih
Dari sahabat penamu ,
SHAFIQ HASHIM





---------------

Widgets

----------------

7 comments:

  1. kire mcm dh keje doc plak kn..sbb xde life..xpe2..tp mcm bez je kje bdg kulinari ni..hihi..sbb...xyh msuk lab mcm sy..kih3..

    ReplyDelete
  2. hahaha...
    that is the life of culinary in hotel...
    biasa la tuh capit...
    tula...
    pompuan ni amek culinary tgk simple jer..
    campak praktikal tgk~~
    ape2pown keje kat hotel ni jgn pandang remeh..
    tu je pesanan kepada semua student kulinari yah!!

    ReplyDelete
  3. SIYES aku sokong ko ...

    Bila dah praktikal hidup takda life ... siang kerja malam tido .. siang kerja malam tido .. cukup seminggu wat report .

    Jual air memang untung .. kos pun rendah .

    ReplyDelete
  4. wunny - haha! sama je masuk lab ngan kitchen. Hehe. :)

    inciktaktaopape :- betul2. perempuan pk la pnjang2. kat hotel aku , ada 3 orang je permanent staff kat situ. lain semua lelaki :)

    touyakamura - betul. balik tido. bangun mandi pergi kerja :P itu la rutin harian

    ReplyDelete
  5. kalo hotel tu ada sediakan kwsp x pun soso..best jgk...kalo pki org tgh tu yg susah....suka2 diorg jek sama ada nak bayar gaji atau x...dan juga sesenang mereka juga tuk buang seseorg dr bekerja...tp bg kes awak yang praktikal neh, its okay lg kalo elaun masuk. x sume prkatikal elaun masuk kan...syukur apa yg ada...hehee..tp technition yg plg beruntung la keje mlm pun x de...elaun pun dpt tuk budak2 praktikal
    :]

    ReplyDelete
  6. siyes tk ske keje hotel. kdang2 g hotal, tgk dowg mcm borin buat keja.. hahaha..

    ape2 pun, tk suke keja hotel. coz, dowg ade libat kn minuman keras. so, kerja tk halal!

    ReplyDelete

Komen dengan penuh hemah ya ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...