سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِي

Wednesday, March 3, 2010

13 Sikap Orang Yang Berjaya



Salam peace to all readers out there,
Malam ni aku nak share sedikit ilmu yang baru je aku peroleh daripada seminar tadi. So sebelum terlupa baik aku sharing ngan korang kan? Heheh :)





Kejayaan dan kegagalan semua terpulang kepada sikap diri kita. Sikap ni sukar dibentuk dan diubah. Tapi kajian mendapati , cara paling mudah nak ubah sikap kita ni , ialah dengan mengubah sikap buruk dengan sikap yang lebih baik dan bagus. Once you have archieved this, success is easily archieveable.

Antara sikap - sikap orang yang berjaya yang aku perasan la ni ialah,

1. Orang yang berjaya , mestilah memahami objektif yang ingin dicapai. Mereka mestilah berusaha setimpal dengan apa yang dia inginkan , barulah tercapai objektifnya.

2. Orang - orang yang berjaya , pandai membuat keputusan dengan cepat dan ikut panduan yang diberikan. Jika keputusan terpaksa ditukar , mereka akan berfikir panjang sebelum mengubah keputusan.

3. Orang yang berjaya , ialah seorang pendengar yang bijak. Orang seperti ini , bukan sahaja mendengar , malahan memahami apa yang cuba disampaikan.

4. Orang yang berjaya , merancang setiap aktivitinya . Orang ini , akan list down kerja yang patut dibuat keesokkan harinya .

5. Orang yang berjaya , menyimpan diari ( dan Blog )  haha.

6. Matlamat orang berjaya , bukanlah sekadar menyiapkan tugasannya , malahan mencuba buat yang terbaik. Apabila mereka ini diberikan tugasan , mereka akan buat dengan bersungguh - sungguh  dan tidak akan diganggu oleh orang disekitarnya.. Walaupun mereka diberi tugasan yang mereka tidak sukai , mereka tetap melaksanakannya . Senang cerita , mereka nak perfect je la :)

7. Orang yang berjaya ,ialah seorang yang kerjakuat , sistematik , dan mendetailkan segala apa yang dilakukan.

8. Orang yang berjaya , akan sentiasa mengingatkan diri sendiri. Mereka akan memotivasikan diri sendiri supaya tak cepat give up dan percaya yang mereka boleh melakukannya .

9. Orang yang berjaya , percaya akan diri sendiri. Mereka sentiasa membayangkan kejayaan . Secara tak langsung , ianya terus mendorong mereka membuat yang terbaik dalam setiap yang dilakukan.

10.
Orang yang berjaya , sentiasa bersemangat , bertenaga dan bersedia.

11. Orang yang berjaya , mempunyai misi dan visi tersendiri. Mereka bekerja untuk mencapai sesuatu dan bukanlah semata- mata kerana duit.

12. Orang yang berjaya adalah sangat sistematik dan berdisiplin

13. Dan yang terakhir ialah , orang yang berjaya akan sentiasa mencari jalan untuk berjaya , dan kegagalan bukanlah penyebab jatuhnya semangat.


Baca dan amalkan ye :D
 

Semoga kita menjadi orang yang berjaya di DUNIA dan AKHIRAT

Sambil sambil tu dengar lagu penaik semangat ni :)

JANGAN TENGOK VIDEO DIA! HILANG FEEL WOOO! :) DENGAR LAGU JEE okieh :)




KOMEN LINK KAT BAWAH , JANGAN BUAT2 TAK NAMPAK PULAK :)




No comments:

Post a Comment

Komen dengan penuh hemah ya ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...